Ebury kondigt met trots aan dat het nu de Official Fintech Partner van PSV is! ⚽

Fraude – Waar u op moet letten in 2022

( Leestijd: 8 min.  )

  • Terug naar alle blogs
  • Ebury in het nieuws
    Ebury Updates
    Persberichten
    Product Updates
    Speciale rapporten
    Trade Finance
    Valuta-updates
    Video's
  • Latest

31 januari 2022

Auteur
Sophie Scheltema

Marketing Executive Benelux

Nu we februari alweer naderen, hebben wij een samenvatting gemaakt van de huidige fraudetrends, wat we in 2021 hebben geleerd en waar we in 2022 op moeten letten om uzelf en uw geld veilig te houden.

** Waarschuwing – Ebury imitatie oplichting **

In januari hebben wij meldingen gekregen over fraudeurs die zich voordeden als Ebury in een poging om gevoelige informatie van onze klanten te verkrijgen.

Bij één van de pogingen kregen klanten een code of eenmalig wachtwoord, gevolgd door een telefoontje van een fraudeur die belde met een soortgelijk kantoornummer van Ebury. De fraudeur heeft vervolgens via sms het eenmalige wachtwoord opgevraagd.

Als u een dergelijke sms of oproep ontvangt, hang dan op en blokkeer de afzender. Ebury zal u nooit telefonisch om gevoelige informatie vragen, zoals een eenmalig wachtwoord.

Geautoriseerde push-betalingsfraude

In 2021 werd algemeen erkend dat ‘Authorised Push Payment Fraud’ (APP) fraude een van de meest gebruikte manieren van fraude is. Bij Ebury is dit ook de meest voorkomende fraudetypologie die we zien – hier zijn 3 hoofdredenen voor:

  1. E-mailhacks
    Het e-mailadres van een leverancier wordt gehackt zonder medeweten van onze klant. Onze klant krijgt nieuwe bankgegevens om te betalen, waardoor hij de rekening van de fraudeur betaalt.
  2.  E-mail spoofs
    De fraudeur gebruikt een vervalste versie van het e-mailadres van de echte leverancier en e-mailt onze klant met nieuwe bankgegevens wanneer een betaling verschuldigd is. Onze opdrachtgever merkt niet dat het e-mailadres is gewijzigd en voert de betaling uit.
  3. Oplichting
    Een klant wordt het slachtoffer van een aankoop-oplichter, waarbij geld wordt overgemaakt voor goederen die nooit aankomen. De oplichter heeft mogelijk een legitiem ogende website gemaakt om de fraude te vergemakkelijken.

APP Fraude – Red Flags

  • Een bestaande leverancier wijzigt onverwachts zijn betalingsgegevens net voordat een factuur moet worden betaald
    – Met name als de nieuwe bankrekening zich in een ander land dan de leverancier bevindt
    – Met name als de nieuwe bankrekening op een andere naam staat of een persoonlijke rekening is
    – Met name als de leverancier een vreemde reden geeft waarom de bankgegevens veranderen, zoals “onze gebruikelijke bankrekening wordt gecontroleerd”
  • Een bestaande leverancier drukt onnodige urgentie uit om een ​​betaling te verzenden of u merkt spelfouten of een verandering van toon in hun e-mails
  • Een bestaande leverancier begint u te e-mailen vanaf een ander e-mailadres, of een adres dat iets anders is (bijv. @supplier.com vs @suppplier.com)
  • Een nieuwe leverancier heeft een recent opgerichte website, die mogelijk slecht wordt onderhouden of in aanbouw is, of hij is helemaal niet aanwezig online
  • Een nieuwe leverancier heeft negatieve reacties bij online zoeken, zoals ‘scam’-reviews

Fraudetrends 2022: wat te verwachten?

Voor de meeste mensen betekent een nieuw jaar nieuwe kansen en een kans om opnieuw te beginnen. Van fraudeurs wordt echter verwacht dat ze oude oplichting en technieken recyclen. Dit omvat alles, van schema’s om snel rijk te worden tot crypto-scams en fraude met betalingsomleidingen.

  1. Een toename van accountovername-fraude en geautoriseerde push-betalingsfraude via social engineering
    Het is onwaarschijnlijk dat particulieren en bedrijven terug zullen keren naar hun pre-pandemische manier van bankieren. Het resultaat is een toename van digitale interacties en meer doelwitten voor fraudeurs.
  2. Fraudeurs bestuderen slachtoffers en doen zich voor als verkopers
    Effectievere online beveiligingsmaatregelen schrikken fraudeurs niet af. Fraudeurs passen hun technieken aan, van het hacken van account en snel geld overmaken, tot online transacties van slachtoffers te analyseren op zoek naar patronen.
  3. IoT (Smart Internet of Things) opent nieuwe wegen voor fraude
    De meeste consumenten maken gebruik van meerdere traditionele accounts en een aantal digitale accounts zoals PayPal, Venmo of zelfs WhatsApp. Veel verbonden slimme internet of things (IoT)-apparaten zoals Amazon’s Alexa of Google Home kunnen geld verzenden met spraakopdrachten.
  4. Cryptocurrency-investering scams
    Pas op voor advertenties op sociale media – dit is een veel voorkomende tactiek die oplichters gebruiken. Ze gebruiken vaak een foto van een bekende beroemdheid of social media influencer met valse getuigenissen waardoor het lijkt alsof ze de beleggingsonderneming of het product steunen. Ze beloven ook in korte tijd een hoog rendement.
  5. Fraude met betalingsomleiding
    Fraude met betalingsomleiding houdt in dat oplichters betalingen onderscheppen of facturen maken/wijzigen om geld om te leiden naar bankrekeningen waar zij toegang tot hebben. Voor bedrijven kunnen oplichters zich voordoen als een echte leverancier en u een e-mail sturen om u te laten weten dat hun bankgegevens zijn gewijzigd voor toekomstige facturen en betalingen.

Als u verdachte activiteit op uw account opmerkt of als u het slachtoffer bent geworden van fraude, stuur dan een e-mail naar [email protected].

 

DEEL