FinTech: een bedreiging of een kans voor de bankensector? (deel 2/2)

Hidde Rupp28/May/2015Valutadiensten

In het vorige artikel bespraken we de uitdagingen waar banken voor staan op het gebied van Financiële technologie, ook wel afgekort als FinTech. Uit een onderzoek van het World Retail Banking Report (WRBR) bleek dat banken ondanks investeringen in de digitalisering van de front-office de klantbeleving en klanttevredenheid achterblijft bij die van nieuwe concurrenten van buiten de bankensector.

Wie zijn deze nieuwe concurrenten?

Cliënten die overwegen over te stappen, hebben een uitgebreide keuze. Detailhandelaars en supermarktketens met een grote naamsbekendheid bieden nu simpele, goedkope financiële producten aan. Verder biedt een groeiend aantal nieuwe banken op het internet en mobiele technologie gebaseerde financiële diensten aan die aansluiten op de toenemend digitale levensstijl van consumenten.

Vooral op het gebied van creditcards hebben IT-bedrijven als Google en Apple (NFC) nieuwe gebruikersvriendelijke betalingsoplossingen ontwikkeld. In Noord-Amerika ontwikkelen IT-bedrijven als Google en Apple betaaloplossingen, maar ook retailers als Wal-Mart en Starbucks betreden de markt. In opkomende markten als India en Oost-Afrika maken telecombedrijven betalingen via mobiele telefoons mogelijk en in het Verenigd Koninkrijk wordt peer-to-peer leningen via een internetplatform steeds populairder.

Welke klanten zijn het meest geneigd om over te stappen?

In alle regio’s zijn het de cliënten van de Y-generatie (vanaf begin jaren 80) het meest geneigd zijn om over te stappen. Het verschil met andere generaties was in de VS het sterkst. Slechts 47,3% van de ondervraagden van deze generatie gaf aan de komende zes maanden bij hun bank te willen blijven, terwijl dat voor de rest van de ondervraagden gemiddeld 69,8% was.

Waarom vormen ze een bedreiging?

Waar banken en verzekeraars ooit de eerste ondernemingen waren die op grote schaal IT inzetten, vormen deze enorme IT-systemen nu bijna een belemmering voor hun ontwikkeling. Veel banken proberen dit probleem te ondervangen door het opzetten van hun eigen FinTech startups, het kopen van FinTech-bedrijven of FinTech joint ventures die flexibeler en vrijer zijn om te experimenteren. Toch moet ook de door hen ontwikkelde technologie vroeg of laat worden geïntegreerd in het bestaande systeem.

Het vermogen van FinTech-bedrijven om de markt te verstoren komt voort uit hun flexibiliteit, hun ervaring met technologie en data-analyse en neiging om eenvoudige en intuïtieve diensten aan te bieden.

Vertrouwen

Een van de belangrijkste factoren kon wel eens vertrouwen zijn. 83,3% van de bankmanagers denkt dat hun cliënten technologiebedrijven voldoende vertrouwen om hun bankzaken daar te doen, terwijl 64,8% van hen aangeeft dat cliënten vertrouwen in hun bank hebben. Dat heeft vooral te maken met de producten en diensten van IT-bedrijven waarmee ze zich een plaats hebben verworven in ons dagelijks leven.

Door het feit dat IT-bedrijven gewend zijn om directe feedback te krijgen over hun producten en sommigen (app-ontwikkelaars) er direct van afhankelijk zijn, weten ze beter hoe ze de (digitale ) klantervaring kunnen optimaliseren. Ook zijn hun producten vaak transparanter op het gebied van prijs. De lat komt daardoor voor de hele financiële sector steeds hoger te liggen.

Cliënten van banken hebben meer vertrouwen in internet en IT-bedrijven dan in hun bank. Hoewel het nog minimaal twee jaar zal duren voordat deze een bedreiging zullen vormen voor het traditionele bankwezen, is het voor banken moeilijk om dit vertrouwen terug te winnen.

Strategische samenwerkingen

Mochten de FinTech-projecten van banken niet het verwachte succes opleveren, dan is de kans groot dat we over een paar jaar strategische samenwerkingen zien met ondernemingen buiten de sector die hebben bewezen dat hun FinTech diensten een volwaardig alternatief zijn.

Bronnen: World Retail Banking Report 2015, Capgemini & Efma, The Future of Fintech and Banking: Digitally disrupted or reimagined?, Accenture

Print

Geschreven door Hidde Rupp

Nederlandse Marketing Executive met een achtergrond in internationale handel, buitenlandse talen en interculturele communicatie.