Reisbranche maakt gezonde groei door

Hidde Rupp05/Feb/2015Valutadiensten

Gedurende de eerste 8 maanden van 2014 groeide het aantal reizen wereldwijd met een gezonde 4,5%. In een jaar van recessies, conflicten, terrorisme, epidemieën en de angst die daarmee gepaard gaat, is dit een teken dat de reissector hiertegen bestand is. Wel zijn er regionale verschuivingen en wereldwijde trends die zorgen voor de nodige verandering in de manier waarop mensen reizen. Dat bleek ook tijdens de Vakantiebeurs voor Bijzondere Reizen in januari. Hieronder volgt een samenvatting van de Europese en wereldwijde trends waar de Nederlandse reisbranche rekening mee moet houden.

Wereldwijde trends

Ook het vooruitzicht voor 2015 is positief met een verwachte toename van het aantal reizen met 4 à 5%. (Bron: ITB World Travel Trends Report December 2014) De grootste groei zal uit Azië komen, gevolgd door Europa, Noord- en Zuid-Amerika.

Het aantal stedentrips is de afgelopen 5 jaar met 58% gegroeid en is nu goed voor 20% van alle reizen. Goedkope vluchten en accommodatie spelen een grote rol in de verdere groei hiervan.

Technologie is een van de belangrijkste factoren die momenteel en in de toekomst in de reisbranche voor verschuivingen zal zorgen. Deze maakt het optimaal benutten van beschikbare accommodatie en vervoer mogelijk via bijvoorbeeld websites als Airbnb, Wimdu en apps als Uber. Niet alleen spelen deze in op prijsbewuste reizigers, maar ook op een behoefte aan een persoonlijke ervaring. De traditionele reisbranche reageert hierop door meer persoonlijke en flexibele accommodatie aan te bieden en het persoonlijke karakter te benutten.

Tot slot is het belang van de sociale media toegenomen die voor, tijdens en na de reis een steeds grotere invloed uitoefenen.

Europa en Nederland

Ondanks de recessie in verschillende landen van de eurozone, de conflicten in het Midden-Oosten, de Oekraïne en de ebola-epidemie, reisden de Europeanen in 2014 3% meer. Zwitserland, Scandinavië, Denemarken, Spanje en het Verenigd Koninkrijk maakten een bovengemiddelde groei door. In Nederland steeg het aantal reizen met 2%.

Europese trends: vaker en verder

In 2014 was de gemiddelde reisduur korter en de gemiddelde uitgaven per reis stegen met 1%. Ook de internetboekingen namen toe met 7% volgens World Travel Monitor®.

De grootste groei was te danken aan vakanties waar het aantal reizen met 5% toenam. Een andere opvallende trend was de groei in verre bestemmingen. Azië (+7%), Noord-Amerika (+6%), de Caraïben (+6%) en Zuid-Amerika (+5%) ontvingen in de eerste 8 maanden van 2014 allemaal meer reizigers uit Europa.

Tijdens gesprekken met onze klanten in de reisbranche op de Vakantiebeurs in Maastricht hoorden we dat de vraag naar verre bestemmingen ook in Nederland toeneemt.

Transparantie en zekerheid bij buitenlandse betalingen

Een groei in reizen naar verre bestemmingen en opkomende landen zal ook gepaard gaan met een toenemende behoefte aan lokale valuta’s. Van onze cliënten in de reisbranche horen we dat wisselkoersschommelingen een steeds groter probleem worden in een sector waar de marges vaak klein zijn. Ebury biedt reisorganisaties de mogelijkheid om in de lokale valuta te betalen en het koersrisico op deze transacties af te dekken. Zo kunnen met buitenlandse partners scherpere prijzen worden onderhandeld zonder extra risico. Een bijkomend voordeel is dat kosten transparanter en voorspelbaarder worden waardoor de planning en prijsstelling verbeteren.

Neem contact met ons op voor meer informatie over onze valutaoplossingen voor de reisbranche. Bel ons op 020 217 0810 voor een vrijblijvend gesprek over uw valutabehoeften.

Print

Geschreven door Hidde Rupp

Nederlandse Marketing Executive met een achtergrond in internationale handel, buitenlandse talen en interculturele communicatie.