Veelgestelde vragen

1. Is mijn geld veilig bij Ebury?

Onze klantgelden veilig houden in essentieel voor ons voortbestaan. Alle klantengelden die door Ebury ontvangen en aangehouden worden, zijn gewaarborgd op afgescheiden rekeningen bij Tier 1 opererende banken. Ebury is gereguleerd als Elektronischgeldinstelling door de FCA in London en geregistreerd bij De Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam. Ebury opereert in een strikt gereguleerde omgeving.

2. Is mijn data veilig?

Elk bedrijf dat persoonsgegevens van Europese burgers verwerkt moet voldoen aan de General Data Protection Regulation (GDPR), ook wel de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) genoemd. Ebury leeft de strikte regelgeving omtrent GDPR na, o.a. door uw gegevens nooit zonder uw expliciete toestemming te delen met derden. Ebury gebruikt state-of-the art encryptie om uw data te beveiligen. Toegang tot uw account is beveiligd met twee-factor authenticatie. 

3. Hoe wordt Ebury gereguleerd?

Ebury is geen bank, maar wordt wel streng gereguleerd. In Nederland is Ebury geregistreerd bij de De Nederlandsche Bank (DNB) als Elektronischgeldinstelling, ook is Ebury geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daarnaast is Ebury in België gereguleerd door de Nationale Bank van België (NBB). Ebury Partners UK Limited heeft een vergunning van, en wordt gereguleerd door, de Financial Conduct Authority (FCA) als een ‘Electronic Money Institution’ (EMI). Registratienummer: 900797.

4. Is Ebury MIFID II compliant?

Ebury is volledig MIFID II compliant. Het merendeel van de betalingen die wij uitvoeren voor onze klanten zijn betalingen voor commerciële doeleinden (bijvoorbeeld het betalen van een leverancier in China), Ebury’s simpele en transparante betalings producten zijn daarop afgestemd.

5. Waarom kan Ebury valutaconversies doen tegen lagere kosten?

Ebury’s heeft als technologiebedrijf een significant lagere kostenbasis dan de meeste banken en kan opereren met een stuk minder marge. Ebury heeft kantoren in 20 landen en en bedient 40.000 valutaklanten. Wij zetten deze schaal in om toegang te hebben tot valuta tegen een scherpe koers op de interbancaire markt.

6. Waarom zijn internationale betalingen met Ebury vaak sneller?

Ebury is een specialist in het uitvoeren van internationale betalingen en wij hebben over de jaren een wereldwijd netwerk van bancaire partners opgebouwd. Met name voor betalingen naar meer exotische landen kunnen wij gebruik maken van ons wereldwijde netwerk. Dit gecombineerd met onze ervaring leidt vaak tot gunstigere betaalroutes voor onze klanten, met lagere kosten en snellere betalingen.

7. Als ik een valutaklant ben bij Ebury betaal ik dan voor een valutarekening?

Voor valutaklanten is een valutarekening bij Ebury  volledig kosteloos. Ook het maken van transacties is kosteloos, mits de transactie hoger dan 5.000 euro is. In sommige gevallen rekenen wij wel kosten voor het aanhouden van een Ebury betaalrekening.

8. Kan de bank mij verplichten mijn valutatransacties bij de bank te houden?

Uw bank mag u niet verplichten om uw valutatransacties bij henzelf onder te brengen. In sommige gevallen zal uw bank uit commerciële overwegingen dit wel proberen.

9. Hoe lang duurt het om een account bij Ebury te openen?

Bij Ebury duurt het gemiddeld 2 dagen om een rekening te openen. U kunt dit hier online doen. Hiervoor moet u een aantal gegevens over uw organisatie en uw organisatiestructuur doorgeven.

10. Wat gebeurt er als mijn betaling niet aankomt?

Het gebeurt zeer zelden dat een betaling niet aankomt. Door de complexiteit van het internationale betalingssysteem kan het toch gebeuren dat een betaling niet aankomt binnen de verwachte tijd. Na ons geïnformeerd te hebben zullen wij direct een onderzoek starten. Omdat Ebury aangesloten is op SWIFT GPI kunnen wij in de meeste gevallen zeer snel achterhalen waar de betaling is. 

11. Neemt Ebury posities op de valutamarkt?

Ebury neemt nooit een positie op de valutamarkt. Ebury voert (internationale) betalingen uit voor haar klanten. Iedere valutatransactie die wij uitvoeren met een klant wordt direct met één van onze partnerbanken afgedekt. 

12. Kan Ebury lokaal gelden ontvangen?

Ebury kan in een groot aantal landen lokaal gelden ontvangen voor haar klanten. In veel gevallen op individuele klantrekeningen (IBAN op naam van de klant). Een overzicht van waar Ebury rekeningen kan openen vindt u hier.

13. Kan ik een wisselkoers in de toekomst vastzetten?

Ebury kan in meer dan 70 vreemde valuta’s een toekomstige wisselkoers vastleggen voor haar klanten. Hiervoor maken wij gebruik van Window Forwards en Fixed Forwards (ook wel Valutatermijncontracten). U kunt hier meer informatie vinden over Ebury’s valutatermijncontracten.

14. Wat is Hedging?

Hedging is een Engelse term voor het afdekken van een  risico. Een organisatie loopt vrijwel altijd valutarisico wanneer het zaken doet met een land dat een andere met een andere valuta gebruikt dan de nationale valuta. De verandering van de wisselkoers heeft in veel gevallen direct gevolgen voor de marge. Door een valuta te ‘hedgen’ beperkt een organisatie de effecten van de wisselkoers fluctuaties op het bedrijfsresultaat.

15. Waarin is Ebury’s dienstverlening anders dan banken?

Ebury’s dienstverlening verschilt op een aantal vlakken met die van een bank:

  • Iedere klant bij Ebury heeft een persoonlijke account manager (FX Dealer) de klant ondersteunt bij het maken van internationale betalingen, het afsluiten van forward contracten en het opzetten van een vreemde valutabeleid. Ebury’s FX Dealers zijn experts in internationale betalingen en zijn bereikbaar per telefoon, email, of komen in persoon bij u langs.
  • Uw FX Dealer houdt u op de hoogte van marktontwikkelingen en stelt samen met u een passende valutastrategie op.
  • Bij Ebury heeft u de mogelijkheid om in 130+ (exotische) valuta’s betalingen te doen, tegen een scherpe wisselkoers. Dit is vaak erg kostbaar of niet mogelijk bij de bank.
  • Als klant van Ebury krijgt u toegang tot Ebury Online (EBO) waarmee u online al uw internationale transactie zelf kunt inboeken en beheren.
  • Ebury biedt ook Handelsfinanciering. Dit is een korte termijn financiering voor de aankoop van goederen en diensten. Wij kunnen voor een periode tot 150 dagen uw aankopen tot 3.000.000,00 euro financieren en uw verkopen voorfinancieren. Wij vragen geen onderpand over uw goederen of activa. Hierdoor levert onze Handelsfinanciering geen conflicten op met eventuele bestaande financieringsvormen die u bijvoorbeeld bij de bank heeft lopen.

16. Bied Ebury ook financiering aan?

Ebury helpt internationaal opererende bedrijven met groeien door handelsfinanciering aan te bieden. Ebury’s handelsfinanciering is kosteloos om aan te vragen en aan te houden. U kunt hier meer lezen over onze Handelsfinanciering.

Heeft u nog andere vragen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder!